Психолошко у роману ,,Бијег" Милутина Цихлара Нехајева
Хрватска модерна
Као одјек средњоевропских уметничких
кретања, а посебно бечке сецесије односно модерне (од које и преузима
терминолошку ознаку), модерна је у Хрватској била схваћена на исти начин као и
у осталим европским литературама. Без обрзира на све различите називе којима су
се нова књижевна струјања означавала и дефинисала, као што су декаданса,
симболизам, импресионизам те неоромантизам, у спознаји да се књижевност не може
сводити само на националну или социјалну функцију у смислу искључивог
друштвеног ангажмана, већ јој треба признати и властити аутономни карактер. (Šicel
1982:118) Дакле, до изражаја долази нови естетски смисао књижевности, а из
тога произилазе и различити стилски поступци у тражењу и приказивању лепоте и
осећања која су сада на првом месту. До појаве модерне се сматрало да је човек
неко ко може владати својим мислима и осећањима, контролисати их и савладати,
али модерна је управо супротно од тога. Окренута је човековој психолошкој
дубини и тражи дубоко закопане мотиве који тињају у човеку, оплемењују његов
социјални живот и теже да изађу из њега у виду најлепших гестова, романа,
сонета и др.
Све што модерна захтева и пропагира
можемо наћи код многих хрватских књижевника међу којима треба споменути Ксавера
Шандора Ђалског и његове приповетке, Јанка Лесковара и његову прозу, али и
Антуна Густава Матоша који објављује приповетку „Моћ савјести“ која има бизарну
тематику, али представља лагани распад реалистичког идеала и полако грађење
модернистичког приступа у књижевности. Без обзира на то што у овом раздобљу
делује неколико књижевних генерација које се служе различитим стилским
поступцима, можемо утврдити да су одређени естетицистички стихови у распону од импресионизма ка експресионизму.
Дакле, сви они који тада делују заправо су отпор дотадашњем књижевном режиму и
сви заједно стварају ново књижевно раздобље у којем ће се појавити нови писци:
Донадини, Антун Бранко Шимић, Мирослав Крлежа,... Целокупно књижевно
стваралаштво у раздобљу модерне развија се у две фазе чија би гранична година
била 1903. година. (Šicel 1982:119)
Као почетак хрватске
модерне може се узети 1890. или 1892. година, а као завршна година најчешће се
узима 1914, али и 1916. година.
Милутин Цихлар Нехајев. Књижевни рад
Милутин Цихлар Нехајев рођен је
1880. године у Сењу од оца Себелда Цихлара, тајника трговачке и обртничке
коморе у Сењу, и мајке Милице (рођене Полић). Пучку школу и гимназију до шестог
разреда похађао је у Сењу, а завршио у Загребу. Нехајев је студирао хемију у
Бечу где је 1903. године дипломирао филозофију. Радио је као професор у Задру
где је покренуо лист „Ловор“, а затим ради у уредништву часописа „Обзор“ у
Загребу и „Балкан“ у Трсту. Као новинар радио је у Јутарњем листу, Обзору, а
био је и дописник из Париза, Београда и Прага. Године 1909. био је асистент
земаљског агрикултурног завода у Крижевцима, а 1912. године се венчао са женом
Паулом. Са Паулом је имао троје деце: Неду, Звонимира и Милутина. Године 1926.
био је изабран за председника Друштва хрватских књижевника. Нехајев је извршио
самоубиство 7. априла 1931. године у Загребу након што му родитељи нису дали
његову вереницу Вјеру због сиромаштва.
Један од најзначајнијих представника
књижевности хрватске модерне, Милутин Цихлар Нехајев, писао је романе,
приповетке, новеле и драме. У младости је писао песме и већ са шеснаест година
написао је оду „Сењу граду“ завршавајући је стиховима: „Dok god bude Nehaja i
Senja, Vijat će se u njem stieg hrvatski!“. Велики успех постигао је новелама
сакупљеним у збирци „Велики град“ у којима фиксира модерне декадентне
интелектуалце који не налазе смисао живота, него се пасивно препуштају
ламентацијама. Историјској тематици окренуо се романом „Вуци“ у којем је
интерпретирао догађаје из хрватске прошлости и дао психолошки портрет кнеза
крчкога, сењског и модрушког Крсте Франкопана, а писао га је у спомен на
четристогодишњицу његове смрти. Роман је најзанимљивији са књижевнотеоријског
гледишта јер се управо у њему растаче шеноинска структура историјског романа и
наговештава новоисторијски роман. Цихларов роман „Бијег“ карактерише изразита
дефабуларизација и приповедање у три типа наративног дискурса. Често га
критичари издвајају као најбољи роман хрватске модерне. Такође, Нехајев је
писао студије и огледе о хрватским политичким људима, хрватским књижевницима и
о истакнутим европским књижевницима.
Оно што је заједничко свим ликовима
у делима Милутина Цихлара Нехајева је њихова лабилност и нестабилност у
психолошком смислу те потпадање под притиском проблема и немогућности
превазилажења истих.
1.3 Психолошко у роману „Бијег“
Роман „Бијег“ Цихлар је издао 1909.
године, а препознатљив је по свом аутобиографском моделу приповедања. Дакле,
роман је аутобиографски, тј. полуаутобиографски, а јунак се бави самоиспитивањем.
Поред ове тезе о полуаутобиографском роману, ово је и роман нарави јер је све у
делу постављено из визуре Ђуре Андријашевића док о другим актерима романа
сазнајемо искључиво од њега; сви ликови пролазе кроз Ђурину призму, тј.
фокализацију те је он главни фокализатор. Свакако, он је и средишњи елемент
дела и носилац је збивања погледа и схватања, а умногоме одређује структуру
књижевног дела, односно утиче на учесталост наративних, описних, монолошких и
дијалошких сегмената. (Костадиновић 1999:5) Када говоримо о топосима у роману,
они се тичу самих топоса Цихларовог окружења – Сењ, сењска бура. Присутна је
социјална компонента у роману, а тема романа која нам је у роману изложена,
присутна је и код Шеное, Ђалског, Лесковара, Новака, Ковачића и других. Многи
сматрају да је ово роман европског формата. Такође, реч је о психолошком роману
те се морамо осврнути на саму теорију психолошког романа која нам говори да је такав
роман усредсређен на осећајни свет и унутрашњи живот главног јунака или
неколико важних личности. Због овога су психолошки романи често писани у првом
лицу или пак у епистоларној форми. У сваком таквом роману радња је подређена
унутрашњем проживљавању, мотивима и душевним реакцијама главних јунака.
Заокупљеност душевним и осећајним животом повезана је историјски с
моралистичким романом грађанске класе. Првим великим класичним прихолошким
романима могу се сматрати дела Самјуела Ричардсна („Памела“ 1740. године и „Клариса Харлоу“ 1774. године), Жан Жака Русоа
(„Нова Елиоза“ 1761. године), Стерна („Тристам Шенди“ 1760-7. године) и Гетеа
(„Вертер“ 1774. године). У свим наведеним романима унутрашњи свет главног
јунака доминира делом и изражава се у форми у којој преовлађује перспектива
првог лица. Посебни развој у правцу дубљег понирања у подсвесну мотивацију и
реакције људске психе овај роман остварује у XIX
веку
и то у руској књижевности, нарочито код Достојевског. У јужнословенској
књижевности најзначајнији писци психолошког романа су Борисав Станковић и Анте
Ковачић. (Živković 1992:667)
Разни типови и врсте новијег романа
у којима психологија ирационалног и несвесног, често повезана и са
психоанализом, представља основу тематике и формалне организације: роман тока
свести – нови роман. Постанак овог романа често се повезује са делом америчког
романсијера Хенрија Џејмза, нарочито његовог дела „Амбасадори“ из 1903. године.
У том делу је целокупна радња драматизована путем јединственог становишта, тј.
преломљена кроз свест главног јунака и трансформације те свести у току романа.
Многи од најзначајнијих романсијера XX
века
богато користе и даље развијају технику првог лица, нарочито унутрашњи монолог,
као и неке друге начине и средства представљања људске свести у књижевним
делима, нпр. лајтмотив. У српској књижевности модерни психолошки роман негују
многи писци, између осталих нарочито Давичо у својој Песми, као и Црњански у
делу „Роман о Лондону“. (Živković 1992:667)
У роману „Бијег“ Нехајева
приметићемо богато коришћење унутрашњег монолога као једне битне, већ поменуте,
карактеристике психолошког романа. Овај поступак тако је назван према Едуару
Дижардену и представља директно укључивање читаоца у унутрашњи живот личности
без икакве ауторове интервенције у смислу објашњења или коментара. Тај
поступак, по речима Дижардена, омогућава изражавање оних најинтимнијих мисли
које се налазе најбиже несвесном. Уместо приповедачевог извештаја о ономе што
се догађа у души једне личности, пред читаоцем пролазе мисли и осећаји, асоцијације
и успомене, опажања и утисци о спољашњем свету. Та психичка струја може бити
мање или више течно и конзистентно синтаксички артикулисана, као код Вирџиније
Вулф, која низовима слободних асоцијација и вишеструким понављањем
симболистичких слика повезује димензије објективног времена у јединствену
психичку стварност. У њој се губе границе између садашњости, прошлости и
будућности. Међутим, тај ток свести може потпуно укинути и синтаксу и сваку
другу конвенцију писања, као код Џојса, који настоји уклонити све трагове
ауторовог присуства, не само у нарацији, већ и у стилској сређености, како би
читалац доживео аутентичну драму психичког живота јунака која се одвија
непосредно пред читаоцем, као да ју је пред њега довео неки невидљиви и
незаинтересовани творац. (Пијановић 2008:379)
На самом почетку тумачења романа
„Бијег“ Милутина Цихлара Нехајева, интересантан је наслов романа који јасно
алудира на бег од садашњости и тренутног живота; али постављамо питање да ли је
у питању бег у прошлост или бег на други, бољи свет? Човек који је разапет
између љубави и посла, преживљавања и проблема (у овом случају Андријашевић)
тежи за слободом од свега, осећају спокојности и сигурности. Андријашевића
затичемо и упознајемо приликом његовог путовања, а сазнајемо да је уплашен
онога што ће се догодити, осећа се немоћно и немирно. Њему сви људи сметају и
уносе му додатну нервозу која је на његовом лицу очигледна. Жели да га обузме
бодлеровски „угодни умор“. Нехајев се користи ретроспекцијом кроз коју ћемо се
упознати са животом Ђуре Андријашевића, а сам поступак ретроспекције руши
концепт имена романа. Опет треба поставити питање да ли је исправно бежати од
проблема, а враћати се у прошлост? Ђуро силно жели да запроси Веру, али се
непрестано пита: „Од чега живети?“. Уплашен је за своју и Верину будућност и
упушта се у разговор са самим собом па се читаоци сусрећу са унутрашњим
монологом који је доминантан у роману. Жели да пронађе речи које би стале у
његову одбрану, али га у томе омета путовање и предели које из воза посматра;
све га гуши: шуме, планине, горе које бацају сенку на његов купе, на његов
живот. „Ужасна је ломљава настала у његовој унутрашњости...“ (Нехајев 1963:15)
Андријашевић се бојао одласка и растанка што ћемо повезати са самим аутором
чији је отац био поморски капетан те се са њим често растајао и одрастао без
очинске љубави па је његов страх у потпуности оправдан. Жену је упознао кроз
књижевност и уметност, али у оваквом тренутку у којем се Андријашевић нашао
сада све оно што је некада било важно, пада у воду. Тако ће он посумњати у
снагу и моћ књижевности и тиме пољуљати темеље своје психолошке структуре:
„Први пут роди се у њему сумња да је књижевност врло мало вредна према
вредности живота.“ (Нехајев 1963:21) И поред свега јунак жели да живи, да
осећа, воли и изгради своју породицу која је круна човековог живота, али та
жеља бива све мања па ће он постати човек који је по годинама млад, а духом
стар. Јер „човек је још млад да би имао жеља, а већ стар да их остварује“.
(Селимовић 1985:10) Јунак је и поред свега центар хаоса и хаотичних дешавања
јер су његове мисли у хаосу и нереду, а несклад је исказан и симболистички –
кроз опис времена које је кишовито. Андријашевић потајно жели да се препусти
проблемима и чека „свршетак“. У њему нема ни мало борбе и оптимизма од самог
почетка што га чини типичним јунаком књижевног дела Милутина Цихлара Нехајева. Ђуро
губи животну орјентацију, нервно је растројен и уништен што ће га довести до
озбиљних проблема који ће бити кобни по њега самога. Можда би све било
другачије и сам ток романа би био сасвим бољи да се у Андријашевићу некада
пробудила мисао о томе да где има љубави, има и живота; можда је та љубав
покретач његовог несрећног живота и пропадања. Наш јунак ће много пута у роману
мењати своја расположења, али ће га увек пратити тамна бујица мисли са којом не
зна да се избори. Андријашевић је слабић. Прва олуја га је понела и однела
далеко, далеко од свог тела и Вере. Није успео да задржи Веру, није остварио
сан о срећном породичном животу, а све је то резултат немаштине која је у свим
епохама човечанства присутна и уништава људе; полако и тихо. Болно. Занимљив је
унутрашњи монолог у којем Андријашевић каже следеће: „Ах, да је само побјећи
одавде! Ја ћу им још рећи што лудо – увриједити их! Све, све, само да ме не
муче, да ме пусте!“ (Нехајев 1963:49). Дакле, он је опет спреман да некуд
побегне и удаљи се од реалности, жели да као прави парнасовац побегне од
садашњости у неки идиличан, замишљени свет и живи у нереалности. Лако је
побећи, а тешко остати чврсто на ногама и борити се са проблемима које је наш
јунак имао; за њега је све мучење, жели да га пусте. Његово психолошко стање је
јако нарушено и он тежи ка томе да се изолује од свих, да буде сам са собом.
Једноставно речено, прави меланхолик. Његов мозак ради великом брзином и пред
његовим очима ствара различите слике из његове прошлости, али и из надолазеће
блиске будућности у виду реконструкције „шта би било кад би било“ и шта ће бити
„ако ја кажем овако“, а шта „ако кажем онако“. Ђуро Андријашевић је личност са
чудноватом психологијом, односно психичким стањем. Честа промена расположења
одвешће га у безизлаз, у слепу улицу својих мисли на чијем крају ће се суочити
са сопственим крајем. У роману доминира осећање несигурности, беде и боли док
су доминантни мотиви мотив бола, понижења и горчине. Човеков рад зарад боље
животне егзистенције сведен је на нулу те је он изједначен са просјаком који
грца у својим сузама и дави се у мислима које навиру против његове воље.
Андријашевић,
потиснут проблемима, вероватно несвесно размишља о свом крају па „кад Фројд за
несвесно каже да оно може „само желети“, онда то у великој мери важи за
несвесно екстравертни тип (личности). Улагођивање и објективно дато и
асимилација њему спречава освешћивање недовољних субјективних покрета. Ове
тенденције (мисли, жеље, афекти, потребе, осећања итд.) добијају према степену
своје потиснутости регресиван карактер, тј. уколико су мање признате, утолико
постају инфатилније и архаичније. Свесни став отима им њихова релативно
диспонсибилна поседања енергије и оставља им од енергије само оно што се може
обележити као првобитни инстинкт“. (Jung
1978:367)
Дакле, Ђура не може рационално размишљати и доносити
закључке јер би према Јунговој теорији он био интровертни човек, а према
Фројдовој бисмо га могли сврстати у меланхолика који има и црту флегматика. Када
говоримо о интровертној особи могли бисмо додати и следећи пример: „Два лица
која гледају исти објекат никада га не виде тако да би обе на тај начин
добијене слике биле истоветне“. (Jung
1978:407)
Наведени
пример нам показује да не гледамо сви једнако на проблеме и на препреке које су
део живота те тако Андријашевић није видео решење проблема који га притискају
иако би можда неки други јунак дела нашао излаз и поступио сасвим другачије. Анализом
личног несвесног доћи ћемо до чињенице да је Андријашевићем надвладао објекат,
односно оно што га мучи и запоседа те тако мисли манипулишу њиме. Психичко
растројство и немоћ да се одупре од доминације објекта довешће личност до
фаталног крајњег исхода. Ради се о немоћним, неактивним, психички слабим и
неизграђеним личностима што је прави парадокс уколико се осврнемо да образовање
које поседује Ђура Андријашевић у роману.
Нехајев
ће кроз лик Тоше изнети веома лепо мишљење о психички слабим људима: „Тоша је
имао право кад нас је корио да описујемо саме слабиће. Још горе: ми их не
описујемо, ми јесмо немоћни. Људи смо хира и часа, без отпора.“ (Нехајев
1963:55) Увиђамо да је човек јадан и да у Андријашевићу нема нимало отпора те
да му фали мото: Бори се! Нагризају га мисли, гризе га савест, привиђа му се
Вера... У бујици његових мисли није стигао да размисли да можда иде из горег у
још горе, асимилује се са проблемима и осећа велику тежину обавезе. У Ђурином
џепу нема новчића, а у глави нема оптимистичне мисли и правилног закључивања и
расуђивања; „Слабост, готово очај, захвати му читаву душу.“ (Нехајев 1963:91) Тек
када се Андријашевић придружио ђачком друштву осећао се мало боље и прекривао
је празнину коју је у души осећао јер су га забављале забаве које су његови
другови организовали. И поред тога што је радио у својој професији, као
професор, Ђуро ни ту није наишао на разумевање јер је деци причао много више од
онога што је програмом наставе прописано. Тако је наш јунак поново враћен у
психолошко и духовно стање у коме је и пре био. Сувише су били слаби трзаји и
помаци од бедне реалности те су се неславно завршавали и залазили у још дубљу
меланхолију и немоћ. Ђуру су „теорије о пропасти учиниле сасвим мирним. Треба
пропасти.“ (Нехајев 1963:125) Човек за све проблеме тражи решење у алкохолу,
одаје се том пороку да преброди животне кризе и тиме себе ставља у још гору
позицију него што заправо јесте. Андријашевић такође покушава да пронађе спас у
алкохолу, али му ни то не полази за руком; проблеми се чине још већим него што
јесу. Безуспешно је покушао да се одупре свему што га мучи и отера црне мисли
које га из дана у дан све више окупирају. Роман не обилује значајним динамичним
мотивима што је у потпуном складу са унутрашњим стањем јунака чији је живот
„пуст, празан... ах, да се само хоће свршити“. (Нехајев 1963:128) Андијашевић
је током студија од мајке тражио новац неколико пута те га је она на крају
одбила рекавши да је он сада свој човек и да она не може да му пошаље па је он
још тада сматрао да се све окренуло против њега, а читаоци се тада сусрећу са
мотивом новца и немаштине који ће бити и окидач за овакву судбину
Андријашевићеву. Заиста је његов живот био тежак, много пута је повређиван, а
мотив мајке која одбија да помогне свом детету још више појачава слику Ђурине
немоћи. Сво црнило и сви проблеми јасно наговештавају крајњи исход романа и
Андријашевићев крај, односно смрт. Једном приликом, када су разговарала два
његова друга над њим који лежи пијан, један је рекао: „Овај ће најприје од нас
у тмину. На његову је лицу написано да ће умријети млад“. (Нехајев 1963:138) Андријашевић
ће у свом психичком растројству на неки начин уживати, волеће свој сплин,
обожаваће своју бол јер је убрзо крај. Крај његовог бедног живота и почетак
неког новог, потенцијално бољег. Он се бори до последњег даха да се присети и
прокоментарише све што му се дешава, халуцинира, пије, мучи се... Унутрашњи
Ђуро Андријашевић у њему је преовладао, сопствене мисли су га победиле и
порушиле. Оно што је у њему било пољуљано на самом почетку сада се срушило и
Ђуро пише своје последње писмо пријатељу Тоши са којим често контактира јер је
имао потребу да некоме искаже своје проблеме, осећања и непријатне догађаје
који га стално прате. Сазнајемо да се Вера удала, да је сада стварно крај и да
не постоји могућност да икада више буду зајендно. Још једна промашена љубавна
прича. Још један промашени живот. Људски живот. Андријашевићу се „чинило као да
је затворен у тамници из које ће га једино извући – на стратиште“. (Нехајев
1963:145) Један интелектуалац је пропао у свом времену јер није наишао на
разумевање људи, света. На самом крају романа јунака ће поново запоседати мисли
о свом тужном животу и томе како није успео да реши животну загонетку, побегне
из лавиринта мисли, надмудри проблем и побегне из зачараног круга прошлости и
садашњости у бољу и светлију будућност. Ваља свршити! Побегао је од света и од
себе самога у смрт, утопио се као последњи јадник и кукавица. Потопио је своје
проблеме који су се тада растворили у води као коцка шећера у чаши. Ничега
нема. Крај.
Иако је на једном месту у роману
Андријашевић изговорио: „Не могу више ни да будем луд како хоћу – ни пропасти
ми не дају.“, на крају су му ипак „дозволили“ (Нехајев 1963:135). Коначно је
пронашао свој мир, свој спокој и свој пут у неки бољи живот. Но, једно је
сигурно, а то је да ће Ђуро Андријашевић заувек бити симбол несхваћеног
интелектуалца који је морао да оконча свој живот јер су га надјачали проблеми.
Неки ће пак рећи да је реч о интелектуалцу који се према мору живота понео као
прави слабић те је због тога тако и завршио. Можда ће и бити у праву. Треба се
борити и опстати у мору проблема, а Андријашевић то није успео. Слабић!
1.4 Закључак
Након свега о чему је у раду било
речи можемо извући закључке који би се тицали времена у којем је Цихлар живео и
стварао; о времену модерне. Није се ценио вредан и поштен радник, добар стручњак.
Није се ценио човек. Сви су хитали ка бољим позицијама зарад финансијске
користи и лагоднијег живота. Човек који то није желео или једноставно није умео
да ради, није могао да се снађе и избори са таквим окружењем и брзо је
пропадао. Нехајев је у потпуности успео да продре у најскривеније кутке
Андријашевићеве душе. (Костадиновић 1999:5) Свака прича, новела, роман итд.
причају о једном времену које никако није измишљено јер је све написано са
неким разлогом као што се и све дешава са неким разлогом. Тема позиционарског
друштва и таквог типа људи би требала остати отворена јер је заиста неисцрпна и
о њој се може веома опширно говорити и писати. Због тога је боље да се задржимо
на досад реченом и покушамо можда да пронађемо неко оправдање за поступак Ђуре
Андријашевића и тиме му олакшамо суђење које му на „оном свету“ предстоји и
тиме будемо једини који ће стати на његову страну кад већ његови савременици то
нису учинили.
Д. Ђорђевић
Литература
Примарна литература:
1. Nehajev, Milutin, II, Bijeg, Pet stoljeća hrvatske književnosti, Matica hrvatska,
Zagreb, 1963.
Секундарна литература:
1. Živković,
Dragiša, Rečnik književnih termina,
drugo dopunjeno izdanje, Nolit, Beograd, 1992.
2. Zaninović,
Vice, Milutin Cihlar Nehajev
3. Jung,
Karl, Gustav, Psihološki tipovi,
Matica srpska, Beograd, 1978.
4. Kvapil,
Miroslav, Hrvatska književnost:
1895-1914: hrvatska moderna, Univerzita Karlova, Prag, 1977.
5. Костадиновић,
Данијела, Психолошко у романима Абаџиева
и Георгиевског, Филозофски факултет, Ниш, 1999.
6. Lasić,
Stanko, Milutin Cihlar Nehajev:
1880-1931: doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Sveučilište u
Zagrebu, Zagreb, 1965.
7. Lešić,
Zdenko, Teorija književnosti,
Službeni glasnik, Beograd, 2008.
8. Nikolić,
Sonja, Milutin
Cihlar Nehajev: Hrvatski književnik i kemičar, Hrvatska revija br.
49,
582-590, Zagreb, 1999.
9. Пијановић,
Петар, Књижевност и спрски језик, за
први разред гимназија и средњих школа, Завод за уџбенике, Београд, 2008.
10. Selimović, Meša, Derviš i smrt, Izdavačka radna
organizacija „Rad“, Beograd, 1985.
11. Šicel,
Miroslav, Hrvatska književnost,
Školska knjiga, Zagreb, 1982.
Коментари
Постави коментар